Wednesday, June 17, 2009

Cari bahan kat luaq


Ari ni dan le sejam setengah aku dok kat opis..Termenung nak mula buat apa. Portal e-learning moodle yg aku install tah pasal apa..tak jadik lak..Busan ya amat..gi web sourgeforce.net
nak download sofware iTalc utk monitor PC student..Line slow lak..

Aku pun nak cari ilmu perbankan kat luaq..?tak bergantung ilmu dalam internet je..So aku shoot kete aku gi kat Bank Maybank. kat Maybank je yg ada papan elektronik turun naik FOREX dan interest rate. Kenapa ada Sell OD/TT, Buy OD and Buy TT
Soalan 1:Apakah itu TT dan OD?Saja shoot gambar ini..Sok dalam kuliah boleh tunjuk kat student.

Kat sini aku tukaq kat Maybank yg baru. (pelanggan tak ramai..tengah bulan...).La ni Kad Maybank baru automatik ada perkhidmatan VISA Debit Card. Bukannya Visa mcm Master card visa tu. Soalan 2:Apakah perbezaannya?
Cashier tu tengok balance duit aku (baki b/b banyak ke.?..hua..hua..hua..)..terus je offer utk buat MasterCard...Takpelah..cik adik..

Lepas tu gi Alliance Investment Bank (atas Maybank je..) jumpa sorang dealer. Soalan 3:Apakah tugas dealer?..Ramai gak org dok tengok Monitor TV Papan Bursa Malaysia kat sini..Boleh tahan gak.Cadang nak snap gambar sekeping dua....takut lak kot2 kena halau. Ada 4/5 orang je yg pakai tali leher smart ya amat..Kot2 org salah anggap kakitangan kerajaan ponteng keje.

Rupanya Investment Bank dah ambil alih Syarikat Broker Saham..Soalan 4: Apakah beza antara securities dgn security-dah mula soalan melalut)
Nampakla aku tak update...Tapi yang best bila ke OSK Investment Bank (sebelum tu sempat singgah kat celcom..tanya pasal Blackberry Vodafone..Mahal gilee...). Mr Wong begitu bersungguh-sungguh explain pasal Stock Market..Aku tak de pun buat appointment apa-apa..Mungkin market tak busy kot. Dealer dok melepak..call in pun tak banyak..Lastly Mr Wong mencadangkan aku bukak la akaun CDS..belum tentu nak main saham lagi ni..katanya ada akaun boleh tengok real time share price..aku boleh la lebih kelentong student.

Mr Wong tekun mengisi borang utk aku..Sory la capture without your knowledge..(gambar)

On the way back singgah bertanya khabar ADR wife aku..yg di cat. Deposit duit sikit bagi semangat kat tokey supaya buat keje elok2...maa..

Ambik anak sekolah, Makan tengahari kat luar..
Wan tanya pasal learning Outcome Kursus Perbankan (mcm tau-tau je)

masuk opis..ZZZzzzz..... letih..









Tu saham dunia ..ni saham akhirat

2 comments:

alladiin said...

rajin betullah ko ni Dan.. klu kat bank tu, cuba tanya2 pulak personal financial advisor.. byk benda yg kita tak tahu kat market skrg ni..

Unknown said...

Keluaq tu ada makna gak...dan gak Wa tukaq empat2 tayar kete yg dah makan separuh..
financial Advisor Bank Pelaburan utk Corporate Client yg duit berjuta-jutaaaa..
Mcm wa ni..duit wa h/b (hantar bawah-istilah akaun) asik kering je tengah bulan..