Thursday, June 12, 2008

Untuk Budak2 Juruteknik SMD



Boleh sesapa lukis Network Topologi sekolah koorag dak? Contoh mcm kat atas tu. Ini network topologi rumah saya. (wireless lagi...)
Sebab ada yang bertanya masalah network internet disekolah:
Trouble shooting
a. kekadang modem dia kena sambor kilat. so test modem tu ok ke dak dengan conect terus PC dgn modem./ tukor modem lain.Ini kalau sebelum ni ok je.
b. kalau line slow..cuba sambung dengan talipon..dengar bunyi nada talipon..kalau bunyi bising (krok..krekk...) maknanya cable dalam bangunan tak elok (kena panggil org telekom)

Yang saya buat  ialah router tu automatic dail kan internet apabila ia dihidupkan.(selalunya on kan modem tu dulu)Ada la small setting dalam router tu kena dibuat.

Kalau pakai modem streamyx pastikan lampu kuning dia tak berkelip2 dan lampu hijau dia nyala. Kalau lampu ijau tak nyala (PC/Router dah on mungkin cable UTP dan RJ45 ade terlonggar)



Kalau setup network yang lebih susah lagi dia mcm ni





Saya tahu koorg tak belajar hari tu waktu SMD . Tak de dalam kurikulum pun. Next sem saya masukkan secara tak formal

Ini melibatkan Domain Controller yang berikan no IP kepada semua PC (Assigned by DHCP). Konsep saya kat atas tu IP assigned by dhcp gak..tetapi DHCP tu di beri oleh router bukan domain controller(Server 1).
Since koorg tanya pakai SMS..susah oo..nak explain. So ko org kena la pakai internet kat rumah sebab boleh on line 247 tanpa halangan..Ialah..kalau nak suruh e-mail masalah internet macammana ..kalau inernet kat sekolah dah masalah.

No comments: