Saturday, March 29, 2008

Kalau Diri dah Senang....

Dengar khabar2 angin yang pembahagian markah mulai next sem akan jadi 50:50. Ini disebabkan performance pelajar Poli di U yang tak sebaik keputusan yang didapatinya sewaktu di poli.

Tak tahulah pihak U atau Poli sendiri dah ada buat kajian prestasi Xpelajar poli di U. Setahunya sewaktu Mesyuarat Panel Luar Jabatan Perdagangan panel dari UUM memuji pelajar poli. Best student UUM (Anugerah diRaja Konvo UUM pun baru-baru ni bekas pelajar poli) Yang dah keje pun mengikut bidang kena tanya org yang buat trace study.

Tu la nak tanya dah buat KAJIAN ke? Atau sembang-sembang waktu meeting , and hands up your hand. Selalunya kena buat "Paper Work"/ "Kertas Dasar"/ "Proposal" / "Analisis" / SWOT dan mcm2 lagi. yang Top2 Manager selalu suruh buat. (walaupun nak suruh pasang pintu), bukan main "Ikut rasa" kalau Ikut rasa - binasa.

Dan as usual P&P selalunya tindakan mesti nak 'SEGERA' tak boleh tunggu2 kalau nak semuanya sedia alamat tak jalanlah..Umpama Skim DH, tah le sampai sekarang tak masuk2 lagi "perabut" nya. You nak you masuk, You tak nak You keluar - ini bahasa org.macammana ni?

Alasan mudah kalau yang bukan P&P - "budget tak de"

Kemudian, dah kaji ke ada significance relationship melakukan perubahan markah PB/PA dengan student performance.
Masih ingat lagi wktu impliment markah lulus 40% dulu?
- Macammana dengan fasarana P&P
- Macammana dengan Latihan Pensyarah - hadir Kursus Pengurusan Fail, Kursus Strategik Planning, Kursus ISO. Macammana dengan kursus yg 100% berkaitan dengan P&P?
- Macammana dengan Pensyarah - Produk U yang jadi Lecturer poli..Berkualiti kah mereka mengajar? Kena tanya balik org U yang produk diorangla yang mengajar budak2 poli ni.Apahal..
- Macammana dengan Pensyarah GSTT - ramai? terlatih?

So FIKIR_FIKIRKAN..................


No comments: