Friday, July 8, 2011

BERSIH...

Hari ni org sebok memperkatakan tentang BERSIH.

Bagi mereka2 yg hard core..Sanggup turun padang/stadium bagi menyatakan hasrat, beli t shirt kuning, meredah sekatan jalanraya....Huu..hu....susah dan mencabar tu..
Bagi yg cintakan keamanan LL4G sbg contoh..mereka sanggup ke Palestin menghulurkan bantuan...Huu..hu..susah dan mencabar tu..

Bagi sesetengah org... (mcm aku), menyokong dari belakang mana yang Hak..

Dari kelompok demografik mana mereka ini datang dari kalangan kolar biru atau kolar putih? Lelaki/Perempuan, Muda/Tua. Kalau disebut Jenayah;

Kolar Biru;
Jenayah Kolar Biru adalah lebih terang-terangan dan menarik lebih perhatian polis (contoh, jenayah seperti vandalisma, mencuri dipusat membeli belah), manakala

Kolar Putih;
Jenayah kolar putih boleh bermain-main dengan perundangan dan ianya kurang jelas pada pandangan umum bila melakukan jenayah. Jadi Jenayah Kolar Biru lebih kerap mengunakan tenaga fizikal manakala Jenayah Kolar Putih adalah lebih teknikal dalam perlaksanaannya, contoh, dalam memanipulasi kuasa, perakaunan atau rekod inventory”


Penjenayah ke Mereka-Mereka ni...?


Pemimpin yang bersih memiliki keperibadian yang baik tak kira masa, ketika dan tempat. Ada org masa di bawah dialah "hantu mengulaq".."keje yg sepatut buat tak dibuat" Namun bila di atas, dia lak beria-ia buat peraturan itu dan ini...utk org bawah ikut..Tapi .. yang si dia tu.. "I am the Boss now". Padahal dia tak tahu ka ada BOSS.. Nun di Atas Sana..Itulah pabila mata kita di hijab oleh Allah s.w.t- kita tak nampak kebenaran walaupun di depan mata. Bila "TERPERANGKAP" kata diri "Dizalimi". Orang yang naif tetap akan menyokong..sebab takut dikenakan Kuasa Pemimpin (seperti terbukti)...Atau pun memprotes dalam diam je lah..

INGATLAH..sejarah lalu menceritakan keperibadian sebenar kita..Orang juga akan melihat sejarah lalu, untuk menilai diri kita. Jadi, jagalah sejarah hidup kita... yang buruk akan terserlah jua. Sebab itu kita pinta Allah menutup aib kita dan kita jangan membuka aib orang.

Jadilah Pemimpin yang menjadi contoh kepada orang-orang dibawah kalian.

Paling kurang aku sebagai "Pemimpin Keluarga"

1 comment:

Mr Lonely said...

nice blog... have a view of my blog when free.. http://www.lonelyreload.com (A Growing Teenager Diary) .. do leave me some comment / guide if can.. if interested can follow my blog...